Radikaler Optimismus
Galerie K´, Bremen, Germany
There is that moment when you carry home a plastic bag full of tomatoes and realize how the tomatoes and the bag form a delicate bond. The tomatoes seem fresh and aromatic despite, or perhaps because of, their transparent microplastic wrapping. Consumption appears as a promise of more - hope, satisfaction, perhaps even salvation.
In the Radical Optimism group of works, everyday objects are given a new presence. On a screen, handles, ashtrays and tires are transformed into sacred artefacts. On the one hand, they shine in their were-fetishistic splendor; at the same time, they are charged with hopes and desires. An animated car tire rotates on its own axis; symbols of zodiac signs can be seen on its outside. One thinks of migrant movements and of earlier seafarers who followed the constellations of the stars.
Compared to typical capitalist symbols - hamburgers or Coca-Cola cans - such a rotating tire seems much more abstract. Although an aesthetic of consumption remains, the moment of universal hope also shimmers through the shiny surface.
with persuasive trace resting heavy behind your shoulders | 2024
EntVerein, Stadt Haag, Austria
Als vordergründig uninteressant und gleichzeitig hypnotisch, bezeichnet der Künstler die Haltegriffe der Wiener U-Bahnen. Letztlich aber seien diese vor allem Objekte im öffentlichen Raum, denen wir stetig unseren Körper anvertrauen: „Wenn die U-Bahn abrupte Kurven macht, muss ich die Griffe mit meiner Hand greifen, mit meiner Hand festhalten, um stehen bleiben zu können. Diese Infrastrukturen üben einen Austausch zwischen Vertrauen und Zuversicht mit meinem Körper aus.“ Das U-Bahn Motiv dient dem Künstler als Symbol einer freien Verfügbarkeit für alle. Diskret ist es in der Lage dazu auf die Problematik der sozialen Ungleichheiten aufmerksam zu machen. Die Linien der U-Bahn können für den postmodernen Menschen für die Suche nach Halt und einer (Sinn-) Richtung einstehen. Die sozial-politische Dimension öffentlich städtischer Infrastruktur wird durch die Anordnung im Raum – funktionslos auf dem Boden liegend – buchstäblich zum Sinnbild einer Untergrundbewegung. Damit verweist der Künstler auch auf die Existenz möglicher Verschwörungstheorien in einem postfaktischen Zeitalter, in dem Information höchst politisch ist und in je spezifischen sozialen Milieus verschiedenste Richtungen einschlägt. [Text: Niklas Koschel]
Nimm, was du kriegen kannst | 2023
Galerie Eboran, Salzburg, Austria
Photo: Niklas Koschel.
In der Ausstellung “Nimm, was du kriegen kannst” setzt sich der in Brasilien geborene und in Wien lebende Künstler Francisco Valenca Vaz mit einer Welt zwischen Ware, Industrie und Relativierung auseinander. Dies beinhaltet die leeren Versprechungen glatter Benutzeroberflächen, Information als unterhaltende Reklame und die Banalität von Gebrauchsgegenständen. Nach einem abgeschlossenen Malerei Studium in Bremen bei Stephan Baumkötter, geht er seit 2022 dem Master of Criticial Studies in Wien nach.
In Film, Fotografie, Plastik und Installation versteht Vaz die versprochene, moderne Idee von Innovation, Fortschritt und glänzender Technik als Sackgasse und verhandelt im Rahmen dieser Trias subtil auch seine eigene Migrationserfahrung. Die Ausstellung erweist sich als Sezessions-Versuch einer postmodernen Conditio Humana. Der Mensch findet sich eingebettet in bunten, schrillen und glänzenden Begierden des Konsums wieder, die mit einem doppelten Boden aufwarten. Das Credo des Kapitalismus „Nimm, was du kriegen kannst“ erweist sich als nutzloser Aufruf und erschöpft sich in einer erschöpften Welt.
Kuratiert von Doris Weißenberger und Niklas Koschel.
a picture is printed faster than it is taken
2023 | Kunststoff, Digitaldruck, Polyerster | 1100 x 200 cm.
Die Installation versammelt zehn verschieden bedruckte Duschvorhänge. Einzeln können die Skulpturen als Bilder betrachtet werden, die qua Objektbestimmung als Duschvorhang in einer Beziehung zum Körper stehen. Somit sind die einzelnen „Bilder“ Alltagsobjekte, die in einer häuslichen Umgebung dazu dienen würden sich abzuschirmen, vielleicht sogar zu verstecken. Durch den Titel verweist der Künstler auf den Fakt, das ein Bild in einem hochgradig effizienten, industriellen Prozess schneller gefertigt wird als es aufgenommen, gesehen, verstanden oder begriffen werden kann. Die Nachklänge malerischer Geste, werden im digitalen Druck durch die Maschine gefiltert und verlieren so an Relevanz. Die Bilder werfen Falten, weil sie nunmehr Vorhänge sind, die etwas verbergen und gleichsam sichtbar machen.
Who am I to trouble your hapiness? | 2023
Galerie XY & Basement Project, Olomouc, Czech Republic
Who Am I To Trouble Your Hapiness? | 2023 | Basement Project & Gallery XY, Olomouc, Czech Republic
Photo: Jakub Čermák
A figure coming from afar. A stranger. He comes to this place for the first time. He is familiar with travelling and is used to it. Maybe. Asking about a person's joy and whether it is even possible to enjoy happiness in the form of digital performative images - that is the space intervention Who Am I to Trouble Your Happiness? by artist Francisco Valença Vaz. What is the degree of happiness in these artificial, bright and manipulative projections? Francisco Valença Vaz gathers the contextual impact of an exact space, allowing the whole situation to take place. Vaz persuasively relates perceptible fragments of history to monument references and brisk facts. A vague trace of context infrastructure then takes place as a result of joy and happiness.
//
Zdaleka přicházející postava. Cizinec. Do daného místa vchází poprvé v životě. Cestování je mu blízké. Snad už si zvykl. Prostorová intervence umělce Francisca Valença Vaze Who Am I to Trouble Your Happiness? se na otázku štěstí a radosti jednotlivce ptá, zda je i ve formě digitálního performativního obrazu možno štěstí zažít. Jaká je síla radosti umělých, lesklých a manipulativních projekcí? Francisco Valença Vaz kumuluje kontextuální dopady prostředí, díky kterým byla celá situace vytvořena. Patrné zlomky historie vemlouvavě doplňuje o reference monumentu a nové určitosti. Pomocí štěstí a radosti vzniká splývavá trasa infrastruktury kontextu místa.
Curated by Filip Staněk & Tereza Tomanová
every street has your name
2023 | A conversation with Francisco Valenca Vaz - Radek Krolczyk
RK: You designed your video work every street has your name (2023) as a diptych. You animated everyday objects that appears on the monitors: handles, car tires, ashtrays. The form of a two-part pictorial surface refers to altarpieces as they have appeared in Christianity since the early Middle Ages. What is the religious content of these very ordinary things that you show here?
FVV: They are religious in two ways. First, I show my modules as commodities, with a polished, capitalist aesthetic, like one does in advertisements. Second, they are filled with hopes and desires. The horizontally rotating car tires, for example, is decorated with the zodiac symbols. My objects want to be consumed, but also give consolation and solace. This transforms them into sacred objects, and there's a lot of irony in there, of course.
RK: A diptych takes up different concepts of early Christianity dichotomies: heaven and hell, Madonna and Jesus, creating narratives and telling stories in form of a book. But in your video work, significantly more than two figures appear.
FVV: I take the Christian form and then open it. In fact, my characters only appear for a few seconds and then disappear again. Another religious aspect is that all the mundane things of everyday life dematerialize and become mere ideas. In this way they become completely spiritualized.
RK: In your earlier works, you repeatedly took everyday objects and converted them into materials that rendered them into something completely useless. Be it ashtrays made of soap or popsicles made of wax, for instance in your group of works bona fide (2020/21). Both materials tend to be lucid, becoming transparent when exposed to light, and dissolving when exposed to moisture or heat. But here you go a step further and all that remains is the image of an ashtray or a car tire, which disappears as soon as the film time passes.
FVV: From the profane objects, I transition to the special objects. I show 3D models of monuments that I found in public space in Vienna or in Olomouc in the Czech Republic. In my film, these statues collapse while the profane objects grow into monuments.
RK: You gave some of these monuments your own face.
FVV: It is a performance of projection that we ascribe their meaning to all objects, whether profane or monumental. These objects do not carry this meaning within themselves, it is put into them afterwards. So all sanctity comes from ourselves. That's how important we take ourselves, and that's why this title: every street has your name. We consider it so important that all streets bear our own name. This can be applied to things that have acquired their sacredness from their constant presence in advertising, that is, things of consumption.
RK: But the fact is that you didn't opt for the classic symbols of the capitalist world of goods. We don't see the pictures of smartphones, Coca-Cola bottles or hamburgers.
FVV: I keep it more abstract and that makes the moment of hope more general and stronger. Many of my objects also have something to do with movement: car tires, bicycles, e-scooters, the horses on the Maria-Theresa Monument in Vienna.
RK: What you carry over from the symbols of consumption is the aesthetic.
FVV: Exactly – At the same time I show all these objects in a fluid and monumental way. In these clean and blatant colors. I believe an image cannot be more powerful.
RK: The idea urges to appear material. It's like the animated opening credits of a movie. The power of images is great. They become real: from the searchlights that cut through the film space like columns to the flights along the contours of the emblems of film production companies.
FVV: In my film, the tires and ashtrays sink into their surroundings as they rotate. This rotation takes place in a space without logical or physical laws.
RK: Your references here are numerous and varied: we have the pictorial form of early Christianity, a consumerist surface aesthetic, the spiritualization of everyday things...
FVV: It is important to me that all these different levels of meaning overlap and replace one another. On the screens the objects appear and disappear. Every possible constellation returns again and again in the loop. In this way, they can unfold in the exhibition space and in time in ever-changing ways.
Radek Krolczyk (*1978, Pyskowice, PL) lives in Bremen as an author and gallery owner. He works on the political implications of aesthetics. He has been a lecturer at the HfK since 2014 and in art history at the University of Bremen since 2019. In 2018 he was awarded the prize for art criticism by "Art Cologne" and the "Arbeitsgemeinschaft deutscher Kunstvereine" (ADKV) as an author. He is the owner of Galerie K' in Bremen.
nur ned hudln | 2023
Stern Studio Galerie, Vienna, Austria.
2023 | Stern Studio Galerie, Wien.
Immer wieder kreuzen wir auf der Straße Essenslieferant*innen, die sich entweder mit manuellen oder elektronischen Fahrzeugen bewegen und pinke, grüne und blau fluoreszent-farbige Uniformen tragen. Auf Pause setzen sie sich an öffentliche Orte, eingebettet in die urbane Landschaft und trotz der kontrastreichen Kleidung sind sie als Dienstleistende nicht mehr sichtbar.
Nach seiner Ankunft in Österreich arbeite Valenca Vaz mit seinem Fahrrad als Essenslieferant. Die Arbeit verspricht Sicherheit und Flexibilität, aber falls man zu schnell fährt, kann man mit seinem Fahrrad auch abstützen: „nur net hudln“, vorsichtig mit der Zeit und mit langsamen Schritten warnt der Spruch, trotz der benötigten Schnelligkeit der Lieferung. Aber um welche Art von Schritten geht es hier, der Arbeit oder des Arbeiters? Und dienen solche Sprüche einer Konspiration oder einer Lebensweisheit? Für die Ausstellung präsentiert er Reflexionen bezüglich seiner Arbeitserfahrung und verarbeitet Thematiken über Konsum, Bewegung und falsche Versprechen kapitalistischer Ideale.
Seine Werke scheinen neu aussehende Gegenstände zu sein. Aus Industriell hergestellten Prozessen, gerade ausgepackt und mit frischem Plastikgeruch präsentiert. Eine Konsumfassade, die etwas verbirgt, die über den Verlauf der Zeit hinwegtäuschen, als wäre sie kaufbar. Archetypische menschliche Problematiken bezüglich Arbeit und Kunst sind womöglich in der Ausstellung zu finden erwünscht.